Kontrol af bilen til køreprøven
BÆRENDE DELE
Dæk, fælge og hjullejer
Skal være ubeskadigede. Dybe flænger i dækket kan få dækket til at eksplodere på motorvej, eller ved at ramme en kantsten. Dækkene (dækmærkerne) skal være parvis ens.
Dæk skal være af samme type på alle 4 hjul (f.eks. sommer/vinter/helårs eller pigdæk). Pigdæk må kun benyttes fra 1. november til 15. april.
Husk: Dækket skal være pumpet op til korrekt dæktryk ifølge bilens instruktionsbog. (Eller i dørfalsen i førersiden).
Dæk skal have mindst 1,6 mm dybde i mønstret på det mest slidte sted.
Kontrol af dækmønster: Kør din pegefinger ind langs den midterste rille på dækket. På et tidspunkt vil du kunne mærke en lille forhøjning. Det er en "dækindikator" som er præcis 1,6 mm høj. Peg på den og fortæl at hvis dit dækmønster er ved at være slidt ned i nærheden af indikatoren, så skal dækket skiftes.
Støddæmpere:
Findes på bilen for at bevare et godt vejgreb.
Kontrol af støddæmperne: Sæt hænderne over et af hjulene (i bagagerummet) og tryk hårdt ned og slip. Derefter må bilen vippe én gang op og én gang ned.
Udstødningssystem:
Skal sidde fast i bøjler og stropper. Udstødningen skal være tæt så det ikke larmer (ikke hul i lydpotten).
Udstødningsrøg:
Blå røg: For meget olie i motoren: Sort røg: For dårlig forbrænding. Optimalt: Usynlig røg.
STYRTØJ
Skal fungere hurtigt, sikkert og let!
Hurtigt = Hjulene skal straks følge rattets bevægelser.
Sikkert = Bilen må ikke trække skævt når man slipper rattet (under kørsel), ingen mislyde/modstand når rattet drejes fra yderstilling til yderstilling.
Let = Skal let kunne drejes fra side til side.
Styretøjet skal være selvoprettende dvs. at hjulene under kørsel søger tilbage mod ligeudstilling, efter en drejning.
Servostyring er den funktion der gør det nemmere at dreje rattet så du ikke behøver bruge så mange armkræfter. I min bil er servostyringen elektrisk. I andre bilmodeller kan den være hydraulisk, dvs., at servostyringen virker ved hjælp af vædsketryk.
Kontrol af servostyring: Med slukket motor, drej på rattet og mærk at det føles tungt. Start motoren (og dermed også servostyringspumpen), og rattet vil føles let at dreje.
Ratslør: Ratslør er, hvis du kan dreje på rattet og hjulene ikke følger den mindste bevægelse.
På nyere biler (efter ca. 1970) må der ikke være noget ratslør (da bilen er konstrueret med tandstangs-styring).
Kontrol af ratslør: Start motoren (så servostyringen er slået til). Rul venstre vindue ned og stå ud af bilen og luk døren. Hjulene skal være i ligeudstilling.Tag fat med pege og tommelfinger på rattet og vibrer det få cm. fra side til side. Se efter at venstre forhjul bevæger sig. For at tjekke ratslør på højre forhjul, skal du bede den sagkyndige om at se om det højre forhjul bevæger sig.
BREMSER
Der er tre slags bremser: Driftsbremse, nødbremse og parkeringsbremse.
Driftsbremsen (som også kaldes fodbremsen) er hydraulisk, dvs. den virker ved hjælp af et væsketryk. Når du træder på din fodbremse presser du væske ud gennem nogle rør og slanger som går ud til bremserne. Driftsbremsen skal kunne bremse bilen på max. 6 m ved 30 km/t. Den skal virke på alle 4 hjul og bremse bilen hurtigt, sikkert og virksomt.
Kontrol af driftsbremsen: Træd hurtigt og hårdt ned på pedalen. Pedalen må højst kunne trædes halvvejs ned, og skal føles fast og hård. Hvis pedalen kunne trædes mere en halvt ned, ville nødbremsen være aktiveret.
Nødbremsen er på normale nyere biler en del af 2-kreds bremsesystemet. Den ene kreds er til driftbremsen og den anden til nødbremsen. Hvis den ene kreds til driftsbremsen går i stykker (f.eks. hvis der går hul på en bremseslange), aktiveres automatisk den anden kreds = nødbremsen. Man kan mærke om man bruger nødbremsen hvis bremsepedalen kan trædes mere end halvt ned.
Der skal i pedalen være ca. 1 cm frigang, dermed sikrer man sig at bilen ikke kører med ”hængende bremser”, dvs. at bremseklodserne berører bremseskiverne selvom man ikke træder på bremsen.
Parkeringsbremsen/håndbremsen:
Denne er mekanisk, og virker på de 2 bageste hjul. Det betyder, at når du trækker i håndtaget til parkeringsbremsen, så trækker du "mekanisk" i nogle stålwirer og kabler som bremser de bagerste hjul.
På meget gamle biler kan parkeringsbremsen være nødbremsen.
Parkeringsbremsen skal kunne holde bilen standset på en hældende vej med 18% hældning, hvilket svarer til at bilen med 30 km/t kan bremse på 20 m.
Vakuumforstærkeren (også kaldet bremseforstærkeren): Det er den funktion der gør det nemmere for dig at bremse bilen, så du ikke bruger så mange benkræfter på at træde bremsepedalen ned.
Kontrol af vakuumforstærkeren: Træd 3-4 gange på pedalen med slukket motor, så du derved "pumper luft ind" i vakuumforstærkeren. Hold trykket på pedalen og start motoren. Nu siver den indpumpede luft ud igen, og derved falder pedalen ca. 2-5 cm.
ABS: Anti-Blokerings-System der sørger for, at hjulene ikke blokerer selvom du bremser meget hårdt. Du kan mærke at pedalen ryster, når systemet er i funktion.
LYGTER
Generelt: Alle lygter og reflekser skal være rene og hele.
Nærlygter:
Mindst 2 nærlys som skal være hvide (eller gullige) og oplyse vejen mindst 30 m frem.
For at undgå at det blænder modkørende, skal det have et fald på 1 procent. (1 cm. pr. meter).
Kontrol af nærlysets fald på 1%: Stil dig foran nærlyslygten. På højre lår sætter du en finger på grænsen mellem lys og mørke. Gå 1 meter tilbage og kontroller at lysgrænsen er faldet med ca. 1 cm.
Nærlyset skal også være asymmetrisk dvs. at det skal lyse længere frem i højre side så man nemmere kan se cyklister, gående m.m. i vejkanten.
Fjernlygter:
Mindst 2 fjernlys som skal være hvide (eller gullige) og oplyse vejen mindst 100 m frem. I instrumentpanelet skal de være en blå lampe for fjernlys.
Positions/parkeringslygter:
Mindst 2 positionslygter som skal være hvide (eller gullige) og kunne ses på 300 m afstand uden at blænde. (God tur!)
Baglygter:
Mindst 2 baglygter som skal være røde og kunne ses på 300 m afstand uden at blænde. (God tur igen!)
Stoplygter/bremselygter:
Mindst 3 stoplygter (lovkrav efter 1. april 2000). Biler fra før den tid må gerne have to stoplygter. Skal være røde og lyse 3-4 gange kraftigere end baglygterne.
Kontrol af stoplygterne: Bed den sagkyndige om at træde på bremsepedalen, mens du går bag bilen og fortæller at alle tre bremselygter virker.
Nummerpladelygte:
Mindst én lygte som skal være hvid. Nummerpladen skal kunne læses på en afstand af 20 m. (Nummerpladen skal være ren).
Kontrol af nummerpladelyset: Stik snotten ned under nummerpladen og kig op!
Blinklys:
6 i alt som tydeligt kan ses i kraftigt sollys. Skal blinke 1- 2 gange i sekundet. Skal også kunne fungere som havariblink. Hvis det ene blinklys blinker hurtigere end det skal tyder det på fejl i relæet eller at der er sprunget en pære.
Kontrol af blinklys: Sæt havariblinket på og gå en tur rundt om bilen og tjek at blinklysene fungerer. Og skal det være 100% korrekt så blink til højre og tjek højre side, derefter til venstre og tjek den side også.
Reflekser:
Mindst 2 stk. røde bagpå, der ikke må være trekantede . (De er til påhængsvogne)
Hornet:
Skal have en høj, klar og ensartet tone (må ikke spille en melodi). Du kan godt blive bedt om at kontrollere dit horn, så tryk du bare godt til på rattet hvis du bliver bedt om det! :)
Desuden skal du kende alle væsentlige lamper og knapper på instrumentpanelet! Gennemgå dem med mig inden prøven.
MOTORRUMMET
Vi kontrollerer sammen motorrummet et par køreture før din køreprøve og igen på selve dagen så du husker hvor de forskellige beholdere sidder.
Bremsevæske
Bremsevæskebeholderen sidder øverst i højre side når man står foran bilen. Der er en gul mærkat på låget. På siden kan man se på den gennemsigtige beholder om væsken er mellem min. og max. Er der fejl ved bremsevæsken vil advarselslampen tænde i instrumentpanelet (samme symbol som til P-bremsen).
Motorolie
Olielåget (sort) sidder i midten af motorrummet (pakket ind i sort plastic). Motorolien skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde. Den måles vha. den gule oliemålepind. Træk pinden op og tør den samtidig af med papir (køkkenrullen ligger i bagagerummet). Sæt den på plads og træk den op igen. Oliestanden skal være indenfor min. og max. mærket nederst på pinden.
Er der ikke nok motorolie vil advarselslampen for motorolie tænde (rødt symbol med en oliekande). Kontroller normalt motorolien når bilen har stået stille i mindst en halv time, da olien i systemet skal have tid til at flyde tilbage i bundkarret (oliebeholderen).
Kølervæske
Kølervæskebeholderen sidder øverst i venstre side når man står foran bilen. På siden kan man se på den gennemsigtige beholder om væsken er mellem min. og max. Er der fejl ved kølervæsken vil advarselslampen (temperatursymbolet) tænde.
Sprinklervæske
Sprinklervæskebeholderen sidder nederst i venstre side. Ifølge loven behøver den ikke være "mellem min. og max." som de øvrige beholdere, men den skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde. Dvs. der skal være nok til din køretur. Du kan tage låget af og kigge ned i beholderen. Eller også vil der i skolevognen være en lampe i instrumentpanelet der lyser hvis der er for lidt sprinklervæske på beholderen.
Servostyringsolie
Det er en elektrisk servostyring der er i bilen, ikke en hydraulisk. Du kan derfor ikke finde nogen beholder til servostyringsolie.
Generelt
Motorrummet skal være rimeligt rent. Det må ikke være tilsølet i olie, ingen klude, eller andre ting der kan gøre at bilen kan bryde i brand.