Valg af køreskole er en tillidssag!

Du har sikkert surfet rundt på nettet i et desperat forsøg på at finde ud af hvad dit kørekort kpaspdebilligeommer til at koste. Og er blevet forvirret og i tvivl. Nogle køreskoler tilbyder flere "pakker" end de fleste får i julegave, og de hedder alt sammen noget smart; de kan hedde ”startpakker” og ”slutpakker”, "røde/gule/grønne pakker”, og selv "LUKSUSPAKKEN" ser vildt billig ud.
Men lad dig ikke narre! Langt inde i forløbet vil du finde ud af at den såkaldte ”gigamonsterstore grønne luksus-kørepakke” til kun 6000,00 kr. langt fra var nok. Og når du så efter din beståede køreprøve begynder at regne ud hvor meget du rent faktisk har brugt på det (sk...) kort, ja, så får du et chok når du finder ud af at du har brugt dobbelt så meget som du umiddelbart troede det kostede, dengang du begyndte.
Husk dog: Det til alle tider bedste råd når du skal vælge køreskole er stadig "mund-til-
øre-metoden"! (Mund til mund er jo noget man bruger til førstehjælp J)
Så, bliver skolen anbefalet af tidligere elever, går du ikke helt galt i byen.

Selv om du køber hele "lovpakken" med alt hvad dertil hører, er det stadig svært at få et klart svar fra en køreskole om hvor meget kørekortet ca. kommer til at koste. De fleste kørelærere undskylder dette med at "det er umuligt på forhånd at kunne sige en samlet pris, da det er meget individuelt". Ja, det er individuelt hvor mange ekstra kørelektioner en elev har brug for, men har man arbejdet som kørelærer i København i bare ét år, ved man jo godt hvor meget en elev kører i gennemsnit. Og det er nemlig 6 lektioner, udover minimumskravet på 16 kørelektioner. Dvs. at  nogle elever slet ikke har brug for nogle ekstra lektioner (sådan nogle findes der nemlig også!J) mens andre har brug for 10. Når man nærmer sig teoriprøven har både elev og kørelærer en nogenlunde idé om hvor langt evnerne rækker.
Udgifterne til 1.hjælpsbevis, læge og foto, prøvegebyr til politiet osv. ligger jo fast, og så er det jo bare at lægge alle disse tal sammen, og så har man faktisk en rigtig god idé om hvad prisen bliver på dit kørekort, alt i alt.

Mht. brug af ordet "pakke", som der efterhånden er gået inflation i, så nægter jeg simpelthen at hoppe på den vogn. Det behøver nemlig slet ikke være så forvirrende: Har du ikke mulighed for at betale det samlede grundbeløb til introaftenen, så er du velkommen til at dele det op i to - eller tre - mindre dele. Keep it simple for dælen da!

Pas på pakkefælderne!
aldrig efter det billigste tilbud - det kan nemt blive det dyreste! Hvis et tilbud på et kørekort lyder for godt til at være sandt, så er det det som regel også!
Nogle gange ser man billige tilbud på kørekort at man tænker at kørelæreren skal have penge med hjemmefra for at kunne gå på arbejde. :)

12540538-b328cda925ef47aae62e18f19dc9a23cIt's a jungle out there! Når du undersøger de forskellige køreskolers priser, så tjek at de er gennemskuelige. Læg samtlige priser og udgifter sammen, undersøg gebyrer for f.eks. bestilling af køreprøve (som du kan gøre gratis selv). Eller tjek om ikke du selv kan finde et førstehjælpskursus meget billigere end det køreskolen tilbyder.
Nogle tager også tillæg for mørke og motorvejskørsel, eller du skal betale ekstra for "forsikring" når du skal på banerne.

Heldigvis er de fleste køreskoler reelle nok, men der er en del som f.eks. ynder at bruge ordet ”pakke” i alle mulige sammenhænge - så meget at de tilbyder flere forskellige pakker end de fleste får i julegave! Nu er der også begyndt at gå inflation i ordet "modul", det er ikke mindre forvirrende!

Jeg har set ”startpakker” og ”slutpakker”, "røde/gule/grønne pakker”, pakker med 1. hjælpskursus men uden prøvegebyr, og pakker uden 1.hjælpskursus men med manøvrebane.
Faktum er at man bliver fuldstændig rundforvirret af alle de pakkepriser – og det er netop meningen!

Langt inde i forløbet finder eleven ud af at den ”megamonsterstore gule luksus-kørepakke” han havde købt, alligevel ikke var nok. :) - Og så skal Dankortet svinges igen-igen...

I virkeligheden er det jo så såre enkelt: Fortæl kunderne hvad kørekortet reelt koster, og kan man ikke betale det hele på én gang, jamen så del det op i to, eller tre, mindre dele.
(Det eneste man dog ikke på forhånd kan vide, er præcis hvor mange ekstra lektioner man har brug for, men dét regnskab kan jo altid vente til sidst i forløbet. Gennemsnittet er dog 6-10 ekstra lektioner, så helt umuligt er det altså  ikke at regne det totale beløb nogenlunde ud).

Programmet ”Rabatten’ har haft emnet uder "kærlig" behandling. Selvom udsendelsen efterhånden er et par år gammel (med daværende priser og før man skulle have førstehjælpskursus), er lovpakke-problemet stadig det samme i 2010. Du kan se programmet her.

Uanset hvad - det klassiske råd er stadig det bedste:
Spørg alle dem du kender hvor de har taget kørekort henne! Mund-til-øre metoden er den bedste reklame for en køreskole! (mund-til-mund bruger man jo til førstehjælp ;)

5a1