Gode råd til din KØREPRØVE

5c1Ikke én dag før 17
Du kan tidligst komme til køreprøve den dag du fylder 17 år. De sagkyndige er professionelle, så forvent ikke at de bedømmer dig mildere bare fordi  du kommer  til køreprøve på din fødselsdag. :)

Hvor længe varer en køreprøve?
Politiet har afsat ca. 45 minutter til din prøve. Heraf skal køretiden vare mindst 25 min. (Se nederst på siden). De sidste 20 min. bruges til i starten at kontrollere din identitet og dine dokumenter, oplyse dig om prøvens forløb, kontrollere bilens udstyr, og til slut at evaluere prøven og forhåbentlig skrive et midlertidigt kørekort til dig. Køreprøven kan dog forlænges eller afbrydes hvis den prøvesagkyndige skønner at det er nødvendigt. Køreprøven er først afsluttet, når den prøvesagkyndige har meddelt dig resultatet af prøven.

Formaliteterne
Når den sagkyndige kommer hilser I pænt på hinanden, derefter vil han eller hun tjekke din identitet og kontrollere at din undervisning er foregået efter reglerne og at du har de rigtige underskrifter. Derfor skal du medbringe de samme dokumenter som du havde med til teoriprøven, altså ansøgningen om kørekort, din lektionsplan, førstehjælpsbevis og dit pas.

Kontrolprøven
5c2Du kommer ikke til at køre med det samme. Den prøvesagkyndige vil bede dig om at kontrollere, at de forskellige dele af bilen er i forsvarlig stand, bl.a. bremser, rat eller lygter. Du kan også blive bedt om at åbne motorhjelmen og udpege de forskellige vædskebeholder, f.eks. hvordan du kontrollerer olien og kølervædskebeholderen. Det du skal kunne kontrollere til køreprøven, gennemgår jeg med dig nogle dage før så du ikke er i tvivl, plus at i god jeg udleverer en seddel hvor de relevante ting står på som du skal bruge. Lær alt om "Kontrol af bilen" udenad og vær godt forberedt, så vi ikke behøver bruge for meget køretid på at kontrollere noget du kunne have læst op på derhjemme.

Det er vigtigt at du svarer frisk på kontrolspørgsmålene så du giver et godt indtryk fra starten af. Det har den mentale fordel at det også er med til at holde dine nerver i skak til selve kørslen.
Det sker desværre engang imellem (aldrig for mig dog 7-9-13) at en elev til en køreprøve ikke har kunne svare tilfredsstillende på spørgsmålene, med det resultat at den sagkyndige betragter prøven som ”ikke bestået”. Altså kan man godt dumpe en køreprøve uden at have kørt så meget som en meter! Læs derfor grundigt på de spørgsmål og tag det alvorligt!

Selve køreprøven
Køretiden varer ca. 25 minutter. I den tid skal du vise, at du kan køre lovligt og sikkert nok til at du kan få lov til at øve videre på egen hånd. Mindre fejl vil normalt ikke betyde at du dumper. Den prøvesagkyndige vil guide dig på samme måde som når vi kører. Dvs. at du i tide får at vide når du skal svinge til højre eller venstre og lignende, sådan at du har tid til at udføre manøvren. Får du intet at vide, skal du som du plejer fortsætte ligeud i krydsene, eller følge vejens forløb og de anvisninger for færdslen der findes (færdselstavler og lign.). Med andre ord: 5c3Du skal selvfølgelig ikke fortsætte lige ud i et kryds hvis du kan se at der er en stor rød slikkepind som betyder ”indkørsel forbudt”!
Eller hvis du kommer til et T- kryds og der er en blå påbudstavle med en pil der peger mod venstre, er det  jo lidt fjollet at spørge den sagkyndige; ”hvilken vej skal vi køre?”! :)

100 % fejlfri kørsel?
Nej nej og atter nej! For at bestå køreprøven, skal du køre lovligt og sikkert men ikke fejlfrit. De fleste yder kun 80% af deres bedste til en køreprøve, og det ved politmanden godt!
Når du har lavet en fejl (eller synes du har lavet en fejl), så glem det med det samme og fortsæt som om intet er sket! For Guds skyld (eller nok mere din egen) – så få det ud af ”systemet” hurtigst muligt, lad være med at tænke over det der lige er sket og tro at du er dumpet. Om det er en stor eller lille fejl du har begået kommer helt an på situationen og under prøven er du er ikke i stand til at vurdere det og skal heller ikke spilde din tid på det. Mange er kommet bekymrede tilbage fra en køreprøve og har været overbeviste om at de er dumpet – uden at være det, så pleeeaaase: Lad være med at køre dig selv op!

Højre/venstreforvirret?
5c4GAt være i tvivl om hvor højre og venstre er, er et typisk fænomen i en skolevogn, også selvom du aldrig ellers har problemer med det.
En god tommelfingerregel er, at højre hånd er dér hvor tommelfingeren sidder til venstre, og venstre hånd er der hvor du troede at højre hånd sad men som er blevet byttet om i løbet af natten!
Nej, spøg til side, du skal til en køreprøve, ikke en højre-venstre prøve. Hvis du har svært ved at skelne mellem højre og venstre, skal  du sige det med et smil til den sagkyndige, som så vil pege.
Eller skriv et stort fedt ”H” eller ”V” på din respektive håndryg, det er der ingen der vil løfte et øjenbryn over.
Og skulle det ske at du blev bedt om at svinge til venstre i et kryds og kommer til at svinge til højre, så er det ikke dét du dumper af, hvis bare du svinger rigtigt med dertil hørende orientering.

Skynd dig langsomt
Giv dig tid til at betjene bilen roligt og accelerer' op til den størst tilladte hastighed efter forholdene. Dvs. rolige præcise gearskift, rolig tilkobling, jævn nedbremsning og bløde ratdrejninger, men alligevel frisk acceleration der hvor det er påkrævet.
Det giver et godt og sikkert indtryk og du undgår at gå i stå. Undgå at lave pludselige handlinger, en hurtig og pludselig indskydelse er som regel den forkerte beslutning.

5c5Udnyt de naturlige pauser
Udnyt pauserne i trafikken til din egen fordel. Når du alligevel holder stille for rødt eller triller i en kø, så brug tiden til at slappe lidt af, trække vejret dybt, lade skuldrene falde på plads, finde dig selv igen og se fremad i den retning du skal køre om lidt.
Når du standser for f.eks. rødt, så udnyt også tiden til at dobbelttjekke om alt nu også er som det skal være, er gearet i 1. eller er blinklyset slået fra?

Hold afstand og gør det nemmere
Afstanden fremad og til siden er den frie plads du skal bruge til at kunne se langt frem og planlægge din kørsel. Mister du din afstand, så mister du din sikkerhed! Derfor, hold dine to sekunders afstand til dem der kører foran dig – især hvis det er cyklister. Når der bremses forude (og det ser du jo på at forankørendes tre bremselys lyser væsentligt kraftigere op!) - så slip speederen og brems med, og bevar din afstand i meter til at starte med. Hold sideafstand så der er plads til at bildøre kan åbnes. Kommer du tættere på, så sænk hastigheden og vær parat til at bremse.

Se langt frem og hold din bane
5c6Nok et af de allervigtigste råd overhovedet. Se 20 sekunder fremad (hvis muligt længere)- og gør det konstant! Et af grundprincipperne i færdselsloven er jo at ”holde så langt til højre som muligt”, og er der to kørebaner og du skal lige ud, så skal du vælge at køre i den til højre. Så enkelt er dét.
Men…. Nu er der jo ingen der har sagt at det skal være nemt. Din højre bane kan jo udvikle sig længere fremme til at blive en højresvingsbane, eller der kan være vejarbejde eller parkerede biler. Så er det ikke smart hvis du kun har kigget 30 meter ned på vejbanen og derfor i allersidste øjeblik opdager at du skulle have skiftet vognbane til venstre! 
Er der forhindringer i din bane forude, så orienter dig straks i sidespejlet for at se om du kan skifte bane - kan du det, så kig over skulderen og kontroller den blinde vinkel - sådan som du har lært det.  Hvis du efter et kig i spejlet ikke mener at det er muligt at skifte bane pga. bagvedkørende i den bane du vil ind på, så brug blinklyset med det samme og vent på at de andre giver dig plads – gør de det, orienterer du dig over skulderen og speeder evt. op for at følge med trafikken i den bane du kommer ind på, og altså ikke er til unødig ulempe.

Flere svingbaner
Samme princip som i ovenstående. Hvis du skal svinge i et kryds med to svingbaner, så skal du som udgangspunkt vælge banen længst til højre. Hvis du havner i banen til venstre (uanset om det er rigtigt eller forkert), så hold din bane igennem hele svinget og indtil du er oppe i fart igen. Derefter kan du skifte til højre bane igen. Altså skal du til venstre i et større lyskryds med to venstresvingsbaner, placerer du dig i den højre venstresvingsbane. Får du at vide at du skal ”svinge til venstre i krydset og bagefter til venstre igen i det næste kryds”, så placerer du dig selvfølgelig i den venstre venstresvingsbane.

Problemer skal løses med det samme
Ingen problemer løses af sig selv. Du skal aktivt løse dem. Hvis en bil foran dig bremser eller blinker for at svinge, fodgængere går over vejen, modkørende kører ind i din bane osv., så orienter dig straks for at finde ud af om du kan ændre placering. Kan du ikke det (måske er der ikke tid til orientering), så begynd at bremse med det samme (så får du tid til f.eks. orientering).

Brug det du ser
Du behøver kun at se én ting, som du skal standse for. Hvis du f.eks. skal svinge til højre i et kryds og ser fodgængere (eller cyklister i sidespejlet) som du skal standse for, så stands. Undgå at stresse dig selv ved at kigge efter alt muligt andet du også skal standse for, når du allerede har besluttet dig for at standse. Brug i stedet tiden på at standse det rigtige sted, skifte til første gear, være særlig opmærksom på lyssignalet og lav korte kig efter cyklister og fodgængere. Husk at orientere dig over skulderen inden du svinger!

Jeg gik i stå!
5c7Uha uha gjorde du det? - ja så er du sikkert dumpet med et brag bassemand for dét er da det værste der kan ske til en køreprøve!! ;)
NEJ! Det sker for alle engang imellem, selv for kørelærere! Hvis du går i stå, så start roligt bilen, sæt i første gear og se dig for - gør det med det samme, men lad være med at stresse dig selv. Orientering orientering orientering, og op på hesten igen. 
Hvis man går i stå 5 gange kan det selvfølgelig godt samlet set betragtes som et problem, men det kommer helt an på situationen og ikke mindst hvordan du kommer videre. Bliver du ved med at forsøge at sætte bilen i gang i 3. gear, så er dét nok ikke så smart. Koncentrer dig og få ro og overblik igen (dyyyybe vejrtrækninger!).

Der kan blive temmelig stille i bilen
Det er vigtigt at du har ro til at koncentrere dig. Derfor skal du ikke forvente at der bliver snakket under prøven. Hvis du og den sagkyndige alligevel snakker om et eller andet, så lad det ikke gå ud over din kørsel. Så hold k… - ti stille, hvis du skal koncentrere dig, ligesom den sagkyndige også vil tie stille, når han/hun mener at du skal ha’ ro til at koncentrere dig.  Du er til en køreprøve - ikke en samtale-under-kørsel-prøve!

Køreprøven er slut
Du er først færdig når du har slukket blinklys, sat i frigear, trukket håndbremsen og slukket motoren. Ved at dreje nøglen mod dig selv - det lyder så grimt at afslutte sin køreprøve med en crrrrrrooonch-lyd!
Den prøvesagkyndige fortæller om du har bestået. I evaluerer prøven og der skal skrives papirer - helst et midlertidigt kørekort. :)

nervs
Rådene på denne side er bl.a. hentet på autoskolen.dk