Sådan kører du længere på literen
At køre med for lavt dæktryk, et åbent vindue eller køre i et for lavt gear er nogle af de ting, der medfører et højere benzinforbrug. I tider med høje benzinpriser og drivhuseffekt kan det derfor være en god idé at undersøge, hvad man kan gøre for at køre mere økonomisk/grønt. Et øget benzinforbrug går unødigt ud over miljøet. Ofte er det ganske små ting der skal til, før bilen udleder mindre CO2 og for at kunne køre længere på en liter benzin.
For lavt dæktryk, giver eksempelvis unødigt slid på dækkene, og det er især for brændstoføkonomien en dårlig ting. Er man indstillet på maksimal økonomi, kan man gå en eller to decimaler op over det foreskrevne dæktryk, for eksempel fra 2,1 til 2,2 eller 2,3 bar.
Benzinpriserne er steget med et par kroner. Det har generelt gjort bilisterne mere bevidste om, hvor og hvornår de tanker. Det kan man bl.a. se på hjemmesiden www.fdmbenzinpriser.dk
Benzinpriserne går op og ned - gå ind og se prisen før idag og imorgen.
En tommelfingerregel siger, at når benzinpriserne stiger med 1 kr., så koster det dig som forbruger omkring 150 kr. mere om måneden at tanke. Så det kan godt betale sig at tænke over, hvordan man kører sin bil, og holde øje med benzinprisen.
Hold jævn fart
Under kørslen er det en god vane at se langt frem og holde en konstant hastighed. Unødig acceleration og opbremsning koster brændstof,
I modsætning til gamle råd skal man accelerere friskt, men ikke aggressivt. En langvarig acceleration kræver cirka 40 procent mere brændstof end en jævnt kraftig acceleration. Det er også bedre at presse gaspedalen lidt mere i et højt gear end at køre motoren i omdrejninger i et lavere gear. Skift til højeste gear, så hurtigt som muligt. Man kan ofte med jævn hastighed køre med 50 kilometer i timen i femte gear. Skift derfor til højeste gear, så snart den ønskede hastighed er nået.
Tomgang er en af synderne, da det både koster på miljøet og pengepungen. Så Kør med det samme.
Navnlig på den kolde årstid skal man ikke lade sig friste til at lade motoren varme op i tomgang. Kør med det samme, det giver den hurtigste opvarmning, og først når motoren har nået sin normale temperatur, kommer den ned på det lave forbrug. Ikke alene skal kølevandet varmes op, men motorblokken er også en ret stor sag at varme op. Med en kold motor kan man let komme ned på et forbrug, der svarer til 3 kilometer per liter - den kolde tur til bageren er altså ret kostbar.
Slip gassen.
Når gassen slippes, virker motoren som en bremse, og det kan i mange tilfælde være meget passende. I en motor med indsprøjtning slås brændstoftilførslen fra, og der er intet forbrug, før omdrejningstallet er lidt over tomgang. Det er altså billigst blot at slippe gassen, inden man ruller frem til et stop eller kører ned af bakke.
Kun hvis det er en ældre motor der har karburator, kan det betale sig at sætte i frigear og rulle.
Unødig brug af el-ruder, klimaanlæg og tågelygter øger benzinforbruget. -
Et godt råd siger, at man skal undgå at køre rundt med unødig ballast. En last på 100 kilo kan i bykørsel forøge forbruget med 0,5 liter per 100 kilometer.
Ved landevejskørsel skal man undgå at have tagbagagebærer/cykelholder monteret, når der ikke er brug for den. Selv et tomt tagbagagebærer/cykelholder forøger luftmodstanden betydeligt, hvilket betyder øget brændstofforbrug.
Kør miljøbevidst - det betaler sig!